Cykla cykla cykla!

För några veckor sedan lärde sig Moa och Max att cykla utan stödhjul. Lite knepig tid på året att lära sig eftersom det troligtvis snart kommer att falla snö och då blir det svårt att cykla och hålla den nya färdigheten vid liv. Därför försöker vi att träna så mycket som möjligt så länge det är barmark!

Vi började här hemma på gräsmattan för att det inte skulle vara så hårt om (eller snarare när) de ramlade. Det var ett mycket tålamodsprövande tränande både för mig och för barnen, fast nog mest för mig om jag ska vara ärlig... Ett par gånger var jag nästan beredd att sätta ut cyklarna på Blocket så tröttsamt det var! Men skam den som ger sig och efter mindre träning än vad jag faktiskt trott cyklade både Moa och Max utan stödhjul!

Nästa steg blev att träna på gatan framför huset. Det gick ganska bra det också men båda barnen tyckte att det var lite läskigt så vi återgick till gräsmattan och tränade och tränade och tränade! Då kom vi till nästa moment som var att lära sig att starta själv, utan hjälp från någon annan. Inte lätt alls! Gräsmattan är ju ganska trögcyklad och det gjorde inte det lättare.

Borta på lekplatsen finns en liten asfaltsplan så ett par gånger förra veckan och nu idag har vi promenerat bort dit med cyklarna och där cyklas det som bara den! Idag lossnade också startandet och det var två stora smile som cyklade runt :)! Det känns nog tryggare där både för dem och för mig för där kommer inga bilar och det finns inga parkerade bilar att krascha in i heller. Max krockade i och för sig med basketkorgen där borta idag men det var inte så farligt! Så nu är det träning träning för att bli säkrare och till våren jan vi förhoppningsvis cykla en runda hela familjen :)!

Kram!


Kommentarer
Postat av: Eva

Sötingar! Jag ser att Max har fått av sig skinnjackan äntligen :) !

2011-11-10 @ 10:23:13
Postat av: Helena

Eva: Han är så glad för jackan och väljer lätt den när han själv klär sig! Tyckte dock att det var onödigt att ha den när han cykeltränade ;)!

2011-11-10 @ 12:38:24
Postat av: Frida

Så duktiga de är!!!! Roligt att de lärde sig samtidigt också, dubbel glädje för alla:-)



Kram!

2011-11-10 @ 19:21:43
URL: http://www.ericoisabelle.wordpress.com
Postat av: Mormor

Stora och duktiga! Kram!!

2011-11-11 @ 07:06:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0