Kylig lucia och annat mys

Oj vad tiden har gått sen sist! Vi har hunnit med en hel del och jag tycker att vi har en alldeles lagom mix av lata hemmadagar, fikadejter och annat mys. Precis så som jag vill att det ska vara alltså!

Klippningen av barnen gick hur bra som helst, de är ju vana vid det här laget och de är så förtjusta i Sandra så de hade nog kunnat gå dit ensamma utan mig. De hinner knappt få av ytterkläderna innan de är framme och pratar med henne och sedan är det lekrummet som hägrar. Moa klippte en bra bit på sitt hår och Max fick mest en finputsning, det var ju inte så länge sen han var där med pappa och blev klippt.


Här är Moa på plats i bilen!


Max tuffa frilla med blixt och allt!

Det har ju varit lucia också och självklart var det lussetåg på dagis även i år. Det här året var det dock utomhus och eftersom termometern visade -10 grader på morgonkvisten så var det bara för oss att pälsa på oss så mycket det gick och ge oss iväg. Max fick ha både strumpbyxor och ett par andra byxor under sin pepparkaksgubbedress och Moa hade full vintermundering under sitt lucialinne. Även om det var kallt så var det himla mysigt och de är ju bara så söta de där barnen. Efter lussetåget fick vi komma in i värmen och äta tomtegröt och mysa en liten stund till. Sen fick barnen själva avgöra om de ville stanna på dagis en stund eller om de ville följa med mig och Morris hem. Efter lite funderande bestämde både Moa och Max sig för att de ville följa med hem så vi var hemma igen allihop när klockan var kvart över åtta. En kort dagisdag med andra ord!


Max som vintrig pepparkaksgubbe. Moa står precis intill Max men
syns tyvärr inte så bra.


På kvällen var vi på ytterligare ett luciafirande och det var i Mala byagård. Kusin Oskars klass lussade och de var hur duktiga som helst.


Tomten i mitten känner man allt igen lite ;)!

En dag i förra veckan var vi och hälsade på hos Sofie. Vi hade bestämt oss för att det först och främst var viktigast att vi träffades och om vi sen hann med att göra lite julgodis också så såg vi det som en bonus. Sofies lillasyster var också där med sin lille Elmer så vi hade sex barn i huset men lyckades ändå göra både lussebullar och tre sorters julgodis, ganska bra jobbat tycker jag :)! Dessutom hade vi supermysigt under tiden och det varen helt perfekt eftermiddag. Jag hann tyvärr inte ta några bilder från vårt bakande, det var en del annat att som höll mig sysselsatt om man säger så...

Morris hänger så klart med på allt vi hittar på och han finner sig i de flesta situationer. Luciamorgonen var kall även för honom men han låg väl nerbäddad i vagnen och bara tittade och lussefirandet på kvällen sov han sig igenom. När det var dags för fika vaknade han dock till men då satt han bara och var väldigt nöjd och glad i sin bilstol, det var hela tiden något barn där som ville snacka med honom och det gillar han!


Lilla M!

Något som barnen längtat väldigt mycket efter är att Moster Emma skulle komma hem från London och nu har hon äntligen gjort det! Vi träffade henne en stund i fredags och det var så mysigt! Moa och Max (och jag) hade längtat så och jag tror att det var ömsesidigt. Dessutom var det ju första gången Morris och Moster Emma sågs och det var nog också ett efterlängat möte. Det var också himla kul att träffa D för första gången och båda barnen verkade gilla honom från första stund :). Max var artig som vanligt, tog i hand och presenterade sig med hela sitt namn "Max Mårtensson"...

I helgen som gick var det dags att hugga gran hos Moffar. Vi kom dock fram till att det var lite väl mycket snö att plumsa runt i ute i skogen så vi gjorde en ny variant av grantraditionen. Vi bestämde oss helt enkelt för att vi åker och köper oss en gran i stället :)! Men vi sågs i alla fall och fikade lite och julgranstomten hade minsann varit på besök och lämnat ett par klappar till M&M.

Veckan som kommer fylls nog av fixande inför fredagens firande här hos oss men jag känner inte mig speciellt stressad inför det, inte än i alla fall... Idag ska Moa och Max till Linden en stund när jag ska färga håret och det ser de fram emot jättemycket! De älskar verkligen att vara på Linden!

Måste bara berätta! Jag tog fram kläder till barnen innan i morse och sa att de kunde börja klä på sig själva och att jag skulle komma och hjälpa dem sen. När jag kom in till dem var Moa färdigklädd och Max hade fått på sig kalsongerna, allt var som vanligt med andra ord... Jag kunde inte hitta de kalsongerna som han hade haft på sig på natten men tänkte att Stoffe nog hade tagit dem och lagt dem i tvätten. Jag hjälpte Max att bli färdigklädd och nu för en liten stund sen behövde han gå och kissa. När han kom ut från toaletten var han jätteförvånad och frågade mig (!) varför han hade två par kalsonger på sig?!? Tokiga lilla unge!

Nej, nu är det dags att börja dagen här, tror att jag börjar med en tur ner i tvättstugan innan lilla M vaknar, han är en riktig sjusovare den där och nu när vi inte lämnar Moa och Max på dagis kan jag ju låta honom sova :).

Ha en fin dag!

Kram!







Kommentarer
Postat av: karolina

Åh va fina!!! Snart är det fredag och då kommer jag! (får vi iallafall hoppas, så sj inte har andra planer!!!)

Massor med kramar till er alla!

Faster K

2010-12-20 @ 10:50:38
Postat av: Lisa

Åh gud, den som kunde ha det så där bra med frisörbesök.. :) Isak skriker som en stucken gris så fort vi kommer när honom med sax eller trimmer. Liksom när vi ska tvätta håret på honom. Det är faktiskt rätt jobbigt..



Superfina bilder och vilka fina pepparkakskläder!!! Och Morris är så söt så söt. Coolt namn förresten.



Sist men inte minst så tycker jag nog att Max är lite lik sin morbror på "blixten-bilden". :)



Kram på er och god jul!

2010-12-20 @ 16:47:42
URL: http://www.lisabogren.se
Postat av: Christopher

Själv kan jag ju tycka då att det är lite väl mycket "lata hemmadagar, fikadejter och annat mys".

2010-12-22 @ 13:31:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0