Sista BVC-besöket!

Idag har Moa och Max varit på sin sista kontroll på BVC, från och med skolstarten till hösten är det nämligen skolhälsovården som har hand om vikt- och längdkoll och sånt där.

Allt var bra och förutom vikt och längd fick de en vaccination plus att vissa saker kollades upp, t ex förmågan att berätta saker och det fick sköterskan ganska snabbt klart för sig att de klarade galant ;). Det var snarare svårt att få tyst på dem...

Moa mätte 110,5 cm och vägde 18,7 kg och Max mätte 117 cm och vägde 22,5 kg.

Max har varit lite blödig här ikväll och klagat på att han har haft ont i armen där han fick sprutan. Jag tror inte att det är så farligt men nyss kom han och ville att jag skulle ta bort plåstret och då skrek han mer än han gjorde när han fick sprutan... Men han konstaterade ändå efteråt att det inte kändes när jag drog bort det. Bäst att ta det säkra före det osäkra och skrika ifall det skulle göra ont ;).

Sälen och skidproffs!

Nu tänkte jag bjuda på lite fler bilder från vår härliga vecka i Lindvallen i Sälen.

Vi satte oss i vår fullpackade bil vid halv åtta på söndagsmorgonen för att köra de dryga 70 långa milen till Sälen. Det tar sin tid att köra så långt och ännu längre tid tar det när man har tre ganska små barn som behöver kissa, som mår illa, som är hungriga, som är törstiga, som helt enkelt bara ledsnat på att sitta still i bilstolen och ja, ni fattar! Vi gjorde tre längre stopp på vägen upp så att vi fick mat i magarna och utlopp för lite spring i benen och sådär. Bilresan gick faktiskt väldigt bra även om Moa och Max frågade ca 238 765 gånger hur långt det var kvar. De frågade också hela tiden efter var kusinerna var eftersom de visste att de också satt i bilen på väg mot samma ställe som oss. Väl framme vid stugan packade vi in oss, delade upp sovplatser och fixade och donade. Stugan var inte stor men den var liten ;). Men som man säger "finns det hjärterum så finns det stjärterum" och det gick väldigt bra att bo 10 personer på så liten yta måste jag säga!

På måndagen fixade vi med skidor på förmiddagen och sen var det dags för första skidskolepasset för Moa och Max efter lunch. Moa fixade knappliften upp till samlingsstället för skidskolan på första försöket utan problem men det var lite svårare för Max. Han ramlade två gånger i liften och sen gav jag upp och gick hela rundan runt i stället. Det var lite kämpigt men vi kom fram till slut :). Max var arg och ledsen för att han inte kunde när Moa kunde och han tyckte att det var jättejobbigt att gå hela vägen runt med pjäxor på fötterna men humöret blev ganska snabbt bättre när skidskolan väl började. Moa kom snabbt på knepet även med skidåkningen, hon hann ju träna lite mer än Max förra året eftersom han blev magsjuk redan dag två då. Max ramlade mest både dag 1 och dag 2 men sen lossnade det även för honom och efter lite extraträning med kusinerna fixade han skidåkningen galant! De ville ju båda två hemskt gärna kunna åka tillsammans med sina kusiner och det var den bästa tänkbara moroten för att kämpa på tror jag! På onsdags eftermiddagen åkte de som bara den och sen var det åkning både före och efter skidskolan både på torsdagen och fredagen. Båda barnen tyckte att det var så kul och ville inte ta några längre pauser. Det var inte mycket klagomål alls på onda fötter eller trötta ben så de tyckte nog verkligen att det var kul!

På lördagen var det ingen skidskola så då körde vi till Hundfjället för att testa på skidåkningen där i stället. Där fanns bland annat Trollskogen som barnen uppskattade mycket. Både Moa och Max åkte med resten av gänget hela vägen upp till toppen utan att tveka - det tyckte jag var strongt gjort!

Nu kommer lite bilder!

På väg!

Äntligen framme hos kusinerna!

Dags för första middagen!

Max på väg upp till resten av skidskolegruppen.

Lite bus i snöhögarna en dag efter skidskolan när vi väntade på att
Morris skulle vakna efter sin middagsvila i vagnen.

Vaken ;)!

Här testar Moa och Max den enklaste liftformen - ett rullband! Dock
utan skidor ;)!

Solar mig medan Moa och Max är på skidskolan och Morris vilar i vagnen.
Sämre kan man ha det!

Tokig Rickard och härlig utsikt!

Arvid högt upp i backen.

Dags för skidskola igen.

På väg utför :)!

Glad Oskar!

Max och Oskar högt upp i backen.

Hela familjen "Linden" samlad i backen.

En riktig "Morris-bild", kommentarer överflödiga...

Hanna, Moa, Arvid och Max i trollskogen.

Sötnos!

Undrar vad som döljer sig här?!

Hoppsan ;)!

Max och Moa på väg upp!

Gänget!

Trollungen! Fotominen, rödkindad och långhårig - kan det bli bättre ;)?!?

Mästerfotografen Max har fotograferat kusinerna som ÄNTLIGEN
kommit tillbaka efter en dags skidåkning!

Det var lite bilder det! Hoppas att det framgår hur mysigt och bra vi har haft det för det har vi verkligen! Till och med jag som är en solsemesterälskare tvekar nu gällande vad som är bäst - sol- eller skidsemester ;)?!

På förmiddagen i söndags var bilarna packade igen och det var dags att åka hemåt. Stackars Max blev åksjuk direkt så efter bara ett par mil fick vi stanna och lufta honom lite och sen kunde vi köra några mil till innan vi fick stanna igen. Vi har märkt att det som funkar bäst för hans del när han mår dåligt är att äta - och det gjorde han! Direkt efter att magen krampat och tårarna sprutat åt han en korv med mos och sen ett halvt rör Pringles på det, sen mådde han bra igen och då kunde vi köra en lite längre stund. Alla tre barnen (och jag också för den delen) somnade en bra stund i bilen. Det hör verkligen till ovanligheterna att Moa sover i bilen men efter en hård vecka på skidor var till och med hon trött den lilla loppan! Vi gjorde tre lite längre stopp även på vägen hem och med tanke på hur hemresan började så gick den över all förväntan!

Morris är tyvärr fortfarande febrig här, han hade över 39 graders feber även ikväll. Jag tycker ändå att förkylningen verkar ha gått tillbaka lite idag så jag hoppas på en friskare liten kille i morgon! Moa och Max har sin sista kontroll och vaccinering på BVC i morgon efter lunch men vi får se hur det blir med det. Om Morris fortfarande har feber får vi boka om.

Nu är det kväll!

Hemma!

Igår kväll kom vi hem från en helt underbar vecka i Sälen tillsammans med storasyster och hennes familj. Som alltid Efter en lång bilresa var det väldigt skönt när vi stannade på uppfarten vid åttatiden. Morris firar hemkomsten med nästan 40 graders feber och jag med att bosätta mig i tvättstugan ett tag ;). Men det är det helt klart värt!

Här kommer en bild som försmak på vad som komma skall, har massor av bilder att visa!

London!

För lite drygt två veckor sedan lämnade jag hemmets vrå för att tillsammans med mamma hälsa på Emma i London. Det kändes konstigt att åka hemifrån på tisdagskvällen och veta att jag inte skulle komma hem igen förrän på lördagskvällen. Jag trodde att jag skulle längta hem mycket mer än vad jag faktiskt gjorde. När vi väl satt på tåget till Kastrup på onsdagsmorgonen kändes det bara bra. Det var skönt att komma bort lite och bara ha sig själv att tänka på. Så mycket snabbare allt går ;). Sen var det fullt ös när vi väl kom till London så då hann jag inte tänka så mycket på att jag längtade hem :).

Det var superkul att komma hem till Emma och Darragh och att få ser hur de har det och hur det är att bo i London. Jisses vad bilar, bussar, tåg och människor det är överallt! Hässleholm kändes som rena spökstaden när vi kom hem igen! Så mycket tåg, buss och tunnelbana som jag åkte de dagarna vi var där har jag nog inte åkt de senaste fem åren här hemma om man lägger ihop allt.

Tyvärr hade jag inte kameran med mig på resan men jag tog några foton med mobilen i alla fall så håll till godo!

Systrarna (a.k.a Rudolf med mulen och vitöga) på publunch i Camden.

Tower Bridge. En kväll åkte vi en båttur på Themsen och fick se en massa
fina byggnader. Det var kallt som tusan men sååå värt det! Tror det kostade
ungefär 50 kr och det var superfint! Ska ni till London så säger jag bara -
DO IT!

London Eye.

Gissa om Max blev avundsjuk när han såg den här bilden! Tänk att
Darth Vader (eller Dark Laser som Max säger) finns i London :)!

Emma och mamma <3!

Vi var ute en hel del på dagarna och kollade in lite allt möjligt. Camden (som jag nämnde innan), Notting Hill, Oxford Street, British Museum och säkerligen en massa andra ställen som jag glömmer nu. Trots att det var svinkallt och att vi stundtals frös som bara den så var det väldigt mysiga dagar och kvällar och jag tror att det märktes ganska tydligt på oss på kvällarna att vi var trötta efter allt gående. Vi fnittrade oss ut från de flesta middagarna :).

Resan både dit och hem gick väldigt smidigt, eller ja, vi fick vänta ganska länge på tåget på Kastrup på vägen hem, men annars flöt allt på bra. Väl hemma väntade härlig familj och mumsig middag!

Inte fel att komma hem till det här gänget - bara Stoffe som
saknas på bilden <3!

Årstider!

Moa ritar väldigt mycket för tillfället och jag måste bara visa några av de alster hon har gjort i veckan. Hon har ritat en bild för varje årstid.

Vinter. Snögubbe, is och hjärtan.

Vår. Blommor, blommor, blommor och sol!

Sommar. Vi badar i poolen och hoppar på studsmattan.

Höst. Kantareller som växer i trappan på baksidan, barn som cyklar och träd
som fällt löv.

Jag är imponerad! Hon frågade mig om lite tips för ett par årstider men ritandet stod hon för själv, duktigt!