Att prata

Moa: "Ja inte ha mössa mamma. Ja ha pippilotter!"
Jag: "Nej, du behöver ingen mössa. Vi ska bara gå ut i bilen."
Moa: "Ja ha pippilotter mamma, ja inte ha mössa mamma!"
Jag: -----
Moa: "Ja inte ha mössa mamma. Ja ha pippilotter!"
Jag: -----
Moa: "Ja inte ha mössa mamma. Ja ha pippilotter!"
Jag: "Nej, du behöver ingen mössa. Vi ska inte vara ute ändå."
Moa: "Ja inte ha mössa mamma."
Jag: "Nej gumman, du behöver inte ha mössa."
Moa: "Jag looovar mamma, ja inte ha mössa!"

Så här lät det när vi skulle åka till Emma i lördags. Det funkar inte att låta bli att svara när Moa säger något för då upprepar hon samma sak tills någon svarar och helst av allt upprepar det hon har sagt.

När vi skulle byta kläder inför kalaset och hon låg på skötbordet så sa jag något i stil med: "Nu ska vi bara byta blöjan också innan vi tar på dig de andra kläderna." "Jag vet", svarade Moa då....

Det är så kul nu när hon pratar och ofta kan jag inte hålla mig för skratt även om det är vid tillfällen som jag verkligen borde göra det. Max pratar tydligare och mer han också och de har riktiga konversationer de där båda sötungarna, det är härligt att höra!

Nu får jag gå och väcka sömntutorna, annars blir det ingen ordning här ikväll.

Kram!

Kommentarer
Postat av: tobias

Vår 3-åring kan ibland upprepa en fråga 1000 gånger fast vi vet att han vet svaret. En pedagog på hans dagis sa att man i såna lägen kunde passa på att utveckla sina svar lite varje gång och på så sätt hjälpa hans språkutveckling på traven. Hon menade att det är ett sätt för barn att öva sitt tal och sin kommunikationsförmåga. Det blir dessutom roligare för en själv än att svara: "jag diskar" 15 gånger i rad.



...det är så himla sött när de snackar på dom där små.

-tobias.

2008-12-15 @ 23:58:54
URL: http://tvillingtur.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0